JESSLAN

Jag är fet - på ett soft sätt

Har du med dig allt nu, Jessica?

Kategori: Allmänt

Mamma och pappa har två olika sätt att ställa den här frågan. Mamma säger allt i en lättare ton, som att hon sagt det så många gånger att hon inte ens tänker på innebörden längr. Pappa mer betonar varje ord, börjar hårt på har och pausar lite efter allt. Så avslutar de båda med Jessica.
 
Nej, nu hade jag tydligen inte det. Jag hade inte med mig mitt I-20 visum, alltså det som visar på att jag ska plugga här. Efter alla papper och allt krångel som sammanföll med visumintervjun (alltså F-1 visum, det man behöver för att komma in i landet) glömde jag bort att det fanns papper man skulle ha med sig in i landet.
 
Detta är alltså topp tre det viktigaste man ska ha med sig, med pass (passet innehåller både esta och F-1 visumet) och flygbiljett.
 
I Chicago fick jag alltså gå in i "custom &borders" och fick ett tillfälligt visum för 30 dagar. Sedan sa de att jag skulle gå till skolan och få ett nytt I-20 där. Nu verkar det lite oklart om skolan kan ge ut det så mappa fick skicka mitt gamla på expressmail.
 
Problem jag alltså har:
 
1. Inget I-20 visum
2. När det kommer på måndag (jag måste skriva under och ta emot det) har min "wave week" börjat, vilket är obligatoriskt att närvara på.
3. Jag ska skicka det till en adress jag fått, men det står inget om hur jag ska få tillbaka det och det är tydligen viktigt. För jag måste ha det senare.
4. Det finns ingen som riktigt vet vad man ska göra i denna situation.
 
På den ljusa sidan:

1. De SADE faktiskt att det inte skulle vara något problem i custom och det är ju där jag behöver det.
2. Allt löser sig ju alltid.
 
Vad som ändå gör mig nervös:
 
1. Detta har aldrig hänt förut, sa hon som hjälpte mig att fixa allt.
2. Jag har ingen kontroll över situationen.
 
Så nu hoppas vi fan på det bästa, jag går till skolan och ni håller tummarna!
 

Kommentarer

  • Håkan säger:

    Hej!
    Kul att läsa din blogg, hoppas det går bra för dig "over there"! Håkan

    Svar: Vad gullig du är, Håkan! Känns fint att du bryr dig:)
    Jessica

    2013-08-10 | 11:08:28
  • Linnea K säger:

    Kan du inte scanna in det så du har en kopia på visumet att skriva ut om du inte får tillbaka det eller glömmer det igen? Finns säkert skanner och sånt på något bibliotek!

    Svar: Har ju helt glömt att skriva att all löste sig på skolan. Så nu har jag ett superdyrt paket som kommer helt i onödan. Men jag får i alla fall stanna:)
    Jessica

    2013-08-11 | 19:48:09

Kommentera inlägget här: