JESSLAN

Jag är fet - på ett soft sätt

Tråkig fakta om sådant ni kommer fråga när vi hörs

Kategori: Allmänt

Hur mår jag? Nu är jag ju förkyld men i övrigt mår jag bra. Det är lättsamt att leva här även om det är en omställning att börja plugga.
 
Hur trivs jag? Jag har flyttat ihop med tre andra tjejer i en rymlig lägenhet där jag delar rum med Matilda. De andra heter Carro och Johanna. Är väldigt nöjd över hur situationen löste sig då jag trivs med dessa individer. Ska langa upp en bild på dem sedan. USA är lätt att trivas i på ett personligt plan för alla är så trevliga och lättsamma, de börjar konversationer och ger komplimanger och man känner sig nästan aldrig ensam när man gör saker själv för det finns alltid någon som liksom ser en ändå.
 
Har jag fått några kompisar? Japp, tänka sig, det hände även denna gång! Vart man än går stöter man på någon, ibland en bekant som man lunchar med och ibland någon för stunden som man bara utbyter lite fraser med.
 
Är det fint väder? Men ja, skärp er för fan.
 
Vilka kurser läser jag? ÄNTLIGEN har jag bestämt mig och kommit in på dem jag ville. Var ett jävla crashande där för mig ett tag. Jag läser: fund of public speaking, relationship selling, sociolgy - media, culture & society, sociology - sex and gender. Kul!
 
Hur är lärarna? Väldigt olika. Vissa är hårda och seriösa och vill bli kallade professor och grejer. Betygsystemet är lite knäppt med massa jäkla extra credits man kan få och vissa lärare VÄLJER att bara ge ut en viss procent av alla betyg. Ni vet sådär som våra päron hade det när de växte upp. Vad är det för skit? Ge alla vad de är värda.
 
Kom jag inte på fotbollen? Nepp. Och det känns kolugnt. Även när coachen var tvungen att välja blev han lite velig och sa att han var tvungen att prata med den andra tränaren men att han trodde det skulle bli svårt för mig. Då pallade jag inte och sa att det tror jag med, så då lade vi ner den karriären ihop. Nu kom jag in på en pilatesklass istället vilket känns kul. Fotboll får jag väl spela på andra sätt.
 
Vad äter du? GLASS. Nästan enbart men även frukt, sallad, köpmat och reeses pieces. Idag lagade jag dock carbonara (tack, Vera) för jag mår inte bra av att inte äta mat ordentligt. De har ett ställe som heter Yoghurt Land här, det är Belinda Carlises 80-talsdänga personifierad och dit går alla mina cash (tack CSN).
 
Är alla tjocka? Sannerligen inte. Här tränar alla hela tiden. Ibland jag med. Vissa gånger självvalt, andra gånger för kollektivtrafiken är obefintlig och jag inte har en bil. Mina stackars knän går snart itu.
 
Är alla kvinnohatande rasister som förstör miljön med stora bilar och oekologiskt leverne? Det vet jag inte än. Även om de gillar stora bilar så är just Kalifornien mer liberalt och ekologiska alternativ finns i vanliga matbutiker. Vad ekologiskt betyder för dem kan jag dock inte svara på, för jag har inte kollat upp vad deras olika märken står för.
 
Finns det snygga killar? Lite dåligt på den fronten. Det är sjukt vilken förkärlek dessa män har till camoshorts med extra fickor men jag håller ögonen öppna.
 
Hur är Amerikanarna? Som det sägs; öppna, trevliga och väldigt olika. Har inte kommit några in på djupet än men jag längtar.
 
Vad är det bästa? Yoghurtland, sommar, trevlighet, hjälpsamhet, alla finisar jag lär känna.
 
Vad är det sämsta? Byråkratin - att INGET kan vara simpelt eller funka utan tusen papper. Det är lite tråkigt att det är så mycket svenskar här. Det är skönt också, för det finns fler som kommer från samma grund som jag och som förstår mig på ett annat sätt. Men mindre äventyrligt blir det ju när det alltid finns en skejtande svenne man kan fråga om hjälp. DOCK vill jag poängtera att vi svenskar är svåra att komma ifrån, även när jag var i den minsta byn i det lilla landet Costa Rica stötte jag på svenskar jag hade gemensamma vänner med och som kom från Södermalm. Så det är som det är.
 
Vad saknar jag med Sverige?  Äggmacka med kaviar och min cykel. Men den är ju ändå snodd. Min bil då kanske. Men har faktiskt ingen hemlängtan (har förvisso inte gått så lång tid), det är en omställning och ibland blir jag irriterad på vissa saker men jag har nog inte sett tillräckligt än.
 
 

Kommentarer

  • Linnea säger:

    Du borde köpa en cykel om det inte går kollektivtrafik! Kanske går att hitta begagnat på någon sida? :)

    Svar: Nu har jag en! 113 dollar gick den på men skönt iaf!
    Jessica

    2013-08-31 | 16:26:04
  • Veronica säger:

    Kul att du kom in på kurserna.

    Svar: ja, det är skönt:):)
    Jessica

    2013-09-01 | 20:48:44
    Bloggadress: http://jesslan.blogg.se
  • Madelen prinsessan säger:

    Alltså vem undrar det där med kvinnohatande rasister.

    Svar: Alla Madde. Alla.
    Jessica

    2013-09-02 | 17:22:32
  • Madde säger:

    Om du säger så..

    2013-09-03 | 17:06:42

Kommentera inlägget här: